شپشه‏آرد

 

۵۰۰

 

۲ساعت

 

c74/3±۲۲

 

cb16/3±۴۰

 

ba71/8±۵۴

 

ba32/6±۶۰

 

a89/4±۷۸

 

 

 

 

 

 

 

۴ساعت

 

c94/8±۳۰

 

cb74/3±۳۲

 

ba89/4±۵۸

 

a49/7±۷۲

 

a74/3±۸۲

 

 

 

شپشه‏دندانه‏دار

 

۵۰۰

 

۲ساعت

 

b27/9±۱۴

 

b83/5±۲۲

 

b48/10±۲۰

 

b96/14±۲۲

 

a8/5±۶۶

 

 

 

 

 

 

 

۴ساعت

 

b27/9±۱۴

 

b68/9±۲۲

 

b63/6±۱۸

 

b67/10±۲۲

 

b83/5±۷۲

 

 

 

حروف مشترک در هر سطر بر اساس آزمون توکی در سطح ۵% اختلاف معنی‏داری باهم ندارند.
با توجه به شکل ۴-۱۴ با افزایش زمان، افزایش معنی‏داری در میزان دورکنندگی اسانس اکالیپتوس مشاهده نمی‏شود. با توجه به شکل‏های ۴-۱۲ و ۴-۱۳ افزایش میزان دورکنندگی با افزایش غلظت اسانس مشاهده می‏شود. نتایج این از نظر افزایش دورکنندگی با افزایش غلظت تحقیق مشابه نتایج ارلر و همکاران (۲۰۰۶) است که با افزایش غلظت اسانس E. camaldulensis ، اثر دورکنندگی اسانس بر افراد ماده بالغ C. pipiens افزایش می‏یابد.

شکل ۴-۱۲ نمودار دورکنندگی سه آفت انباری مورد آزمایش پس از ۲ ساعت قرارگیری در معرض اسانس اکالیپتوس

شکل ۴-۱۳ نمودار دورکنندگی سه آفت انباری مورد آزمایش پس از ۴ ساعت قرارگیری در معرض اسانس اکالیپتوس
شکل ۴-۱۴ نمودار مقایسه دورکنندگی اسانس برگ اکالیپتوس برای سه آفت مورد آزمایش بین دو زمان ۲ ساعت و ۴ ساعت (حروف کوچک: مقایسه معنی‏داری دورکنندگی بین حشرات مختلف در یک زمان، حروف بزرگ: مقایسه معنی‏داری دورکنندگی بین دو زمان روی یک آفت)
پایان نامه - مقاله - پروژه
در پژوهش شایسته و عاشوری (۲۰۱۰) نشان داده شد که افزایش دز مصرفی همانند افزایش دوره‏های زمانی باعث افزایش دورکنندگی در تمام موارد می‏شود که با روند به دست آمده در نتایج ما مبنی بر افزایش دورکنندگی همراه با افزایش غلظت مطابقت دارد. در بررسی‏های این محققین پودر دارچین C. aromaticum بیشترین دورکنندگی را برای S. granarius (۵/۹۵ درصد)، دانه‏های تیمار شده با فلفل قرمز Capsicum annum L. بیشترین دورکنندگی را برای T. castaneum (۵/۷۲ درصد) و فلفل سیاه Piper nigrum L. بیشترین دورکنندگی را برای R. dominica (۷۵/۵۸ درصد) نشان داد. پودر زردچوبه C. longa نیز کمترین اثر را نسبت به سایر گونه‏ها داشت. نتایج به دست‏آمده در مورد دانه‏های تیمار شده با فلفل قرمز مشابه نتایج دورکنندگی اسانس E. occidentalis، بیشترین اثر دورکنندگی را برای T. castaneum داشته است.
نتایج بررسی بن‏جما و همکاران (۲۰۱۲) روی دو آفت انباری R. dominica و T. castaneum نشان داد که فعالیت دورکنندگی اسانس L. nobilis وابستگی زیادی به غلظت و مدت زمان قرارگیری در معرض اسانس دارد. نتایج به دست آمده توسط بن‏جما در مورد افزایش دورکنندگی همراه با افزایش غلظت تاییدی بر نتایج به دست آمده در این پژوهش می‏باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...