پژوهش های کارشناسی ارشد درباره : کشف ویژگی های رفتار خادمانه و عوامل مؤثر بر آن در سازمان حج ... |
مضمون
مقولات
عبارتهای کوتاه
واحدهای معنایی
رفتار انسان دوستانه
نوع دوستی
پیگیر کار همنوع
احساس مسئولیت نسبت به دیگران
احساس تعلق داشتن زائر
تا این زائر بیمار را به بیمارستان نرساند و مطمئن نشود که حالش خوب نشده دست از کار نمی کشد چرا که زائر را از خود و از نزدیکان خود می داند.
انسان مومن باید نسبت به مشکلات و مصائب دیگران احساس مسئولیت نماید.
یک روز دست یکی از بچه های زائران لای درب آسانسور گیر کرده بود، اصلا انگار دست بچه خودم گیر کرده است، خودم را به آب و آتش می زدم تا بتوانم هر طوری هست در آسانسور را باز کنم.
پرهیز از تبعیض
عدم تبعیض ورزی
عدم توجه به طبقه اجتماعی زائر
ثروتمندترین و فقیرترین زائرین نباید فرق کنند، همه باید از خدمت یکسانی برخوردار باشند. چرا که زائرین انسان هستند و از حقوق مساوی برخوردارند.
ما باید طوری خدماتمان را ارائه بدهیم که جایگاه و شأن همه افراد را بالا در نظر بگیریم، یعنی همانطوری به زائرین خدمت کنیم که به یک پادشاه خدمت می کنیم بنابراین دیگر اینکه طبقه اجتماعی زائر چی هست، اهمیتی ندارد.
همدلی
همدلی
درک توان جسمانی زائر
مشکل زائر مشکل خود خادم
همدلی در کار از اصول رفتار خادمانه است.
مثلا زایری بیمار است و توان ایستادن ندارد. خادم می تواند به او بگوید برو اونجا ویلچر را بردار ولی یک خادم خوب در چنین مواقعی بلافاصله با سرعت تمام میرود و برای اون زایر یک ویلچر تهیه می کند.
نیم ساعت مانده به نهار زائری میاد ابراز گرسنگی می کند خوب الان ایشان احساس گرسنگی کرده خوب وظیفه خادم این است که هر طوری هست نیاز گرسنگی وی را برطرف کند و در هر صورت مشکل زائر را مشکل خود بداند.
دلسوزی به خدمت
دلسوزی برای خدمت کردن
داشتن عذاب وجدان بخاطر قصور
رفتار خادمانه را من در قالب یک فرد دلسوز یا رفتاردلسوزانه تعریف می کنم چرا که کسی که دلسوز خدمتش باشد جد و جهدش بیشتر شده وبیشتر تلاش می کند. منظور از دلسوزی اینه که اگر خدمتش به زائر دچار نقص بشود، احساس تآسف داشته باشد.
خادم هایی که می آمدند تمام تلاششان را می کردند که اشتباهی در کارشان نباشه، چون بعدش خیلی عذاب وجدان می گرفتند که چرا این جوری شد.
ایثار و فداکاری
به عهده گرفتن اشتباه نکرده
تقدم زائر بر خود
زایر در خیلی از شرایط دیدیم میاد که هوا گرم و شرایط سخت است مثلا چادر را گم کرده باشد و در هوای گرم خسته و گرمازده شده باشد و شرایط عادیش بهم خوره باشد و بیاد بدترین اهانت ها را انجام بده، خادم با کمال متانت عذرخواهی کرده از اینکه غفلت شده شایدم که اصلا غفلت نکرده باشه ولی حتی به ایشان گفته من غفلت کردم که شما گم شدید.
زائر همیشه بر ما خادمین اولویت و تقدم دارد و خواسته هایش لازم الاجراست و در همه حال حق با زائرین است.
تکریم زائر
محوریت زائر
اهمیت زائر
احترام به زائر
پذیرایی از زائر شاکی
محور خدمات ما زائر است.
زائرهای ما، از مهمانهای خانه خودمان مهمتر هستند چرا که اینها مهمانان خدا هستند.
مثلا موقع صرف غذا ممکن است غذایی که برای زایر برده می شود زایر بگوید من ران مرغ را نمی خواهم و سینه مرغ را می خواهم این خادم باید با نهایت احترام این ظرف غذا را بگیرد و برایش تعویض کند حتی برای چندمین مرتبه!
ممکن است زایری به هر دلیلی پرخاش کند باید یک خادم فقط با زبان خوش و نرم او را آرام کند و بجای جواب دادن از زایر پذیرایی کند آب و شربت که از اون حالت خستگی دربیاید.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-08-05] [ 11:54:00 ق.ظ ]
|