براساس نتایج حاصل از آماره پیرسون، لگاریتم هزینه های اداری، عمومی و فروش (ΔlnSGA) همبستگی مثبت و معنی‏داری با تغییرات هزینه های عملیاتی (ΔlnOPCOST)، لگاریتم تغییرات فروش (ΔlnSALE) و لگاریتم اختلاف پیش بینی فروش و فروش قطعی (ΔORD) دارد. همچنین این متغیر دارای همبستگی منفی و معنی‌داری با لگاریتم کثرت دارایی ها (ASINT)، لگاریتم کثرت کارکنان (EMPINT) و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (ΔGDP) می باشد. تغییرات هزینه های عملیاتی (ΔlnOPCOST) نیز همبستگی مثبت و معنی داری با لگاریتم تغییرات فروش (ΔlnSALE) و لگاریتم اختلاف پیش بینی فروش و فروش قطعی (ΔORD) داشته و همبستگی منفی و معنی داری را با متغیرهای لگاریتم کثرت دارایی ها (ASINT) و لگاریتم کثرت کارکنان (EMPINT) نشان می دهد. علاوه بر این لگاریتم تغییرات فروش (ΔlnSALE) دارای همبستگی منفی و معنی داری با لگاریتم کثرت دارایی ها (ASINT)، لگاریتم کثرت کارکنان (EMPINT) و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (ΔGDP) بوده و همبستگی مثبت و معنی داری با لگاریتم اختلاف پیش بینی فروش و فروش قطعی (ΔORD) دارد. از دیگر همبستگی های موجود میان متغیرهای تحقیق می توان به همچنین همبستگی مثبت و معنی داری لگاریتم کثرت کارکنان (EMPINT) و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (ΔGDP) و همچنین همبستگی مثبت و معنی داری لگاریتم کثرت دارایی ها (ASINT) و لگاریتم کثرت کارکنان (EMPINT) اشاره کرد.
۴-۵ بررسی همخطی بین متغیرهای مستقل تحقیق
همخطی به معنای وجود ارتباط خطی بین متغیرهای توضیحی یا مستقل است. یکی از راه­های شناسایی رابطه همخطی یا عدم همخطی، بررسی رابطه همبستگی بین متغیرهای مستقل است. در صورتیکه همبستگی بین متغیرهای مستقل شدید نباشد، مشکل همخطی پیش نمی­آید. در این مطالعه بررسی رابطه همخطی بین متغیرهای مستقل با بهره گیری از ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. همان‏طور که در جدول ۴-۴ مشخص می باشد، همبستگی میان متغیرهایی که همزمان وارد مدل‌های تحقیق می شود در حد ضعیف یا متوسط بوده و همبستگی قوی بین آن ها وجود ندارد. بنابراین ورود همزمان متغیرهای مستقل در مدل های تحقیق موجب ایجاد مشکل همخطی شدید نخواهد شد. همچنین در این مطالعه به منظور اطمینان بیشتر از آماره VIF (عامل تورم واریانس) نیز به منظور بررسی همخطی بهره گرفته شده که نتایج آن در ادامه بیان می شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۶ نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق
دراین قسمت، برای هر یک از فرضیه های تحقیق مدل های مربوطه برآورد شده و آزمون مفروضات آماری آن ها شامل بررسی نرمال بودن باقیمانده‏ها، همسان بودن واریانس باقیمانده ها و استقلال باقیمانده ها همراه با توضیحات و نتایج حاصل از آن ارائه می گردد و سپس به تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیات به صورت جداگانه پرداخته می شود.
۴-۶-۱ نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول تحقیق
هدف از آزمون فرضیه اول تحقیق بررسی این موضوع می باشد که آیا به دنبال افزایش در فروش دوره قبل نسبت به کاهش فروش در دوره قبل ، با همان مقدار افزایش فروش در دوره جاری
هزینه ها به مقدار بیشتری افزایش خواهند یافت یا خیر و فرضیه آماری آن بصورت زیر تعریف می‌شود:
: به دنبال افزایش در فروش دوره قبل نسبت به کاهش فروش در دوره قبل، با همان مقدار افزایش فروش در دوره جاری هزینه ها به مقدار بیشتری افزایش نمی یابد.
: به دنبال افزایش در فروش دوره قبل نسبت به کاهش فروش در دوره قبل ، با همان مقدار افزایش فروش در دوره جاری هزینه ها به مقدار بیشتری افزایش می یابد.
برای آزمون این فرضیه از مدل شماره (۱) بهره گرفته خواهد شد که یک مدل رگرسیونی بوده و با بهره گرفتن از روش داده های پانل برآورد خواهد شد:
(۱)
در این مدل برای این که بتوان مشخص نمود که آیا استفاده از روش داده های پانل در برآورد کارآمد خواهد بود یا نه از آزمون F لیمر و به منظور این که مشخص گردد کدام روش (اثرات ثابت و یا اثرات تصادفی) جهت برآورد مناسب تر است از آزمون هاسمن استفاده شده است. نتایج حاصل از این آزمون ها در جدول ۴-۵ آمده است.
جدول ۴-۵ نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (۱) تحقیق

 

 

نوع آزمون

 

آماره آزمون

 

مقدار آماره آزمون

 

درجه آزادی

 

P-Value

 

 

 

آزمون F لیمر

 

 

 

۷۳۸/۴

 

(۵۶۴،۱۹۲)

 

۰۰۰۰/۰

 

 

 

آزمون هاسمن

 

 

 

۱۴۴/۱۰

 

۴

 

۰۳۸۱/۰

 

 

 

با توجه به نتایج حاصل از آزمون F لیمر، از آنجایی که مقدار P-Value این آزمون کمتر از ۰۵/۰ می‏باشد (۰۰۰۰/۰)، ناهمسانی عرض از مبداءها تأیید شده و لازم است در برآورد مدل از روش داده‏های پانل استفاده شود. همچنین با توجه به نتایج آزمون هاسمن، از آنجایی که مقدار P-Value این آزمون نیز کمتر از ۰۵/۰ می‏باشد (۰۳۸۱/۰) لذا می بایست مدل با بهره گرفتن از روش اثرات ثابت برآورد شود. در جدول ۴-۶ نتایج حاصل از برآورد مدل و همچنین نتایج مربوط به آماره ها و مفروضات رگرسیون کلاسیک ارائه شده است.
جدول ۴-۶ نتایج برآورد مدل (۱) تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...