نگارش پایان نامه درباره ادراک دانشآموزان از تخطی معلمان دررفتارهای صمیمیکلامیوغیرکلامیموردانتظاردردانشآموزان سالسومدبیرستانهایشهرستانلنگرود |
میانجی های مهم، بین رفتار معلمان و عملکرد یادگیری دانش آموزان عمل میکند (دن بروک[۲۰]، ۲۰۰۱)
این مهم است که دانشآموزان نظر مثبتی نسبت به معلمانشان داشته باشند چراکه رهبری معلمان در کلاس درس اثر زیادی در ایجاد محیط آموزشی مؤثر دارد و کیفیت رفتار میان فردی معلم و ارتباط دانشآموزان نشانهای از کیفیت رهبری معلم در کلاس درس است (آخین وآت پو سامی[۲۱] ،۲۰۰۵)معلمان از رفتارهای صمیمانهایکه در کلاس درس استفاده میکنند ،خوب آگاه هستند که صمیمیت تأثیر مستقیم بر یادگیری، انگیزه وامیدواری دانش آموزان داشته است ،درک این اثرات و استفاده از صمیمیت برای امور آموزش وپرورش مهم است (زاکاهی وگورهام[۲۲]،۱۹۹۰).
حال این سؤال پیش میآید با توجه به کنشمتقابلی که بین معلم و دانش آموزان در کلاس درس وجود دارد. آیا دانش آموزان از معلمان انتظار دارند صمیمی باشندوبدرفتاری نکنندیاخیر؟ اینکه دانش آموزان چگونه موارد نقض شدن این انتظارات را ارزیابی میکنند؟
در پژوهش حاضر بدین گونه است که آیا دانش آموزان انتظارات خاصی از معلمان خود در کلاس درس دارند یا خیر؟ اگر چنین است کدام نوع رفتارها از معلمین در کلاس درس انتظار میرود و یا از آنها انتظار نمیرود؟ همچنین آیا از معلمان رفتار نامناسب انتظار می رودیاخیر؟
۱-۳ - ضرورت پژوهش:
پژوهشگران اثرات صمیمیت معلمان در ایجاد انگیزه دردانش آموزان واثرآن در یادگیری عاطفی و شناختی را گزارش کردهاند، بااینحال تحقیقات بسیار کمی در خصوص مطالعه ادراکات دانش آموزان از تخطی معلمان در رفتارهای صمیمی و غیر صمیمی صورت گرفته است. (امی دن سون، ۲۰۰۱)
با توجه به اینکه دانش آموزان در ارتباط همیشگی با معلمان قرار دارند و لازم است دیدگاههای خود را راجع به رفتارها و صفات و مشخصات معلمان خود بیان نمایند. آنچه معلمان در رفتار خود درک میکنند با درک دانش آموزان ممکن است متفاوت باشد. زمانی که یک معلّم انتظارات و نظرات دانش آموزان خود را بداند در کار خود موفقتر خواهد بود. دانش آموزان مدارس به علت تماس مستمر و برخورد دائم و مستقیم با جنبههای رفتاری و شناختی معلم، بهترین کسانی هستند که با ارزشترین و عینیترین نظرها را دربارهی چگونگی رفتار، میزان دانش، روش تدریس، نظم و بسیاری از خصایص دیگر معلم خود ابراز میدارند (زارع،۱۳۹۰).
شناسایی رفتارها، ویژگیهای معلم توسط دانش آموزان به مسئولین آموزش و پرورش و مراکز تعلیم و تربیت کمک خواهد کرد تا محیط یادگیری خوبی را برای یادگیرندگان مهیا کنند و رضایتمندی دانش آموزان از کلاس درس باعث میشود تا در پیشبرد اهداف آموزش وپرورش کمک رسان باشند. دورهی دبیرستان که پایان تحصیلات پیش از دانشگاه به شمار میرود و تقریباً آخرینفرصت رسمی وزارت آموزش و پرورش برای تأمین هدفهای تربیتی دوره دبیرستان پیشبینیشده است. بر همین اساس بسیار مهم و حیاتی است که تواناترین و شایستهترین افراد برای حرفه معلمی به کار گرفته شوند که بتوانند رفتار صمیمانه بادانش آموزان داشته باشند (دهقان، ۱۳۷۶)
بیشتر انسانهای موفق، کامیابی خود را مدیون معلمان خود میدانند و نیز افرادی هستند که سرخوردگی و شکستهای زندگیشان، ناشی از برخورد بدمعلمان است. یکی از مهمترین عوامل، کیفیت تعامل است که میان معلمان و دانش آموزان اتفاق میافتد (دهقان،۱۳۷۶).
گورهام وکریستوفل (۱۹۹۲) چنین گزارش کردهاند که دانش آموزان رفتارهای صمیمی معلم را بهعنوان یکی از عوامل انگیزش کلی خودشان تلقی میکنند و رفتارهای منفی معلمان را بهعنوان یکی از عوامل اصلی انگیزش زدایی خودشان اظهار میکنند. دانش آموزان تمایل دارند فقدان انگیزش خود را در سر کلاس درس به آنچه معلمان انجام میدهند نسبت بدهند و انگیزش خودشان را به عوامل شخصی نسبت میدهند.
صیامی (۱۳۷۹) به نقل از بروفی و پونتام[۲۳](۲۰۰۱)اظهار میدارد که معلم اثـر بخش باید فردی بشاش، خوشاخلاق، برخوردار از سلامت روانی و انطباق پذیر باشد او میگوید اگـر دانـشآموز رفـتار معلم را گرم، مثبت و حمایتکننده تلقی کند از یادگیری آمـوزش لذت مـیبرد و پیشرفت تحصیلی وی مطلوب خواهد شد.
صمیمیت و نزاکت در روابط شخصی یکی از جنبههای مهمی است که در جو مدرسه مطرح است، در چهارچوب روابط دانشآموز و معلم مطمئناً احساس توجه، نگرانی، حمایت و احترام به دانشآموز و تعامل مثبت میان این دو با پیامدهای انگیزشی مثبتی ارتباط دارد (کال بریسی، پو،۱۹۹۰؛ اکلز، میجلی، ویگفیلد، بیوکنن، ۱۹۹۳ میجلی، فلدلافر، اکلز،۱۹۹۸؛ ناتری لو[۲۴]، ۱۹۸۶). همانطور که در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده، به نظر میرسد رفتار معلمان، نگرشها و ادراک دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین در این تحقیقات فعال بودن دانشآموز متغیر میانجی (گودوبرافی۱۹۸۶، باتس ودویل مک گارتی[۲۵]،۱۹۸۴) است؛ بنابراین این سؤال که آیا ادراک دانشآموزان از رفتار معلم نیز همبستگی بالایی با برداشتهای دانشآموزان دارد؟ بسیار جالب خواهد بود. نشانههایی از بالا بودن این همبستگیها را میتوان در آثار سایر پژوهشگران یافت که همبستگی مثبت و بالایی بین ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری و برداشتها و نگرشهای دانشآموزان یافتهاند.
جو روانشناختی محیط یادگیری (کلاس )و ویژگیهای بافتی ، اجتماعی و حمایت معلم تاثیرات معناداری بر رفتارهایی یادگیری دانشآموزان دارد (ایمز،۱۹۹۲، دیویس،۲۰۰۲، پینتریج[۲۶]،۲۰۰۲)،
ازاینرو به نظر میرسد یکی از مهمترین عواملی که بهعنوان یک استراتژی آموزشی مفید تلقی میشود همچنین تأثیر مستقیم بر یادگیری وایجاد انگیزه در دانش آموزان وامیدواری آنها به کلاس درس میشود استفاده از رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی توسط معلمین است که در مطالعه حاضر به بررسی ادراک دانش آموزان از رفتارهای مورد انتظار از معلمان همچنین نحوه ارزیابی و ادراک شاگردان از تخطی معلمان از این رفتارها پرداخته میشود.
انتخاب دوره دبیرستان بهاینعلت است کـه دانـش آموزان این دوره به دلیل توانایی همکاری بیشتر و قـدرت تجزیهوتحلیل بالا نسبت به سایر مقاطع ابتدایی و راهنمایی بودند بنابراین ضرورت دارد برای ارتقاء کیفیت آموزشی تربیت یک معلم حرفهای، کارآمدوماهر، همچنین ایجاد محیط یادگیری بانشاط و ایجاد انگیزه در فراگیران تحقیق حاضر صورت بگیرد.
۱-۴ - اهداف پژوهش:
۱-۴-۱ هدف کلی:
بررسی ارتباط بین صمیمیت معلمان و ادراک دانش آموزان از تخطی رفتاری معلمان در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان لنگرود درسال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳
۱-۴-۲ اهداف اختصاصی:
۱-تعیین رابطه بین انتظاردانشآموزان از رفتارمعلمان دراستفاده از رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان لنگرود درسال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳
۲- تعیین رابطه بین ارزیابی دانش آموزان و تخطی معلمان از رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی مورد انتظار در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان لنگرود درسال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳
۳-تعیین رابطه بین رتبهبندی اعتبارمعلمان توسط دانش آموزان وتخطی معلمان از رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی مورد انتظار در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان لنگرود درسال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳
۱-۵ - فرضیهها:
۱-۵-۱- فرضیههای اصلی:
۱- دانش آموزان انتظار دارند که معلمانشان از رفتارهای صمیمی در کلاس درس استفاده کنند.
۲-دانش آموزان انتظار دارند که معلمانشان در کلاس درس بی احترامی نکنند.
۳- غیر صمیمی بودن معلم موجب می شود که اعتبار معلم کاهش پیدا کند.
۴-بد رفتاری تلقی شده معلم موجب می شود که اعتبار معلم کاهش یابد.
۵- صمیمیت معلم بیشتر از بدرفتاری آنها بر ارزیابی اعتبار آنها توسط دانش آموزان تاثیر دارد.
۱-۶ - تعریف نظری و عملیاتی متغیرها:
۱-۶-۱ - تعریف نظری:
۱-۶-۱-۱ - رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی:
صمیمیت شامل رفتارهای کلامی و غیرکلامی است که بهمنظور کاهش فاصله فیزیکی یا روانی درک شده بین معلم و دانشآموز عمل میکند (اندرسون، نور تون و نوسباوم، ۱۹۸۱؛ کریستوفل و گورهام، ۱۹۹۵؛ ثویت و مککراسکی، ۱۹۹۹، وست، ۱۹۹۴؛ ص ۴)
۱-۶-۱-۲ - رفتارنامناسب معلم (تخطی):
رفتار نامناسب معلمان آن دسته از رفتارهایی هستند که مانع از آموزش شده و درنتیجه در یادگیری دانشآموزان اختلال ایجاد میکند (کیرینی، پلاکس، هِیز و آیوی، ۱۹۹۱؛ ثویت و مککراسکی، ۱۹۹۸؛ص ۸ ).
۱-۶-۱-۳ - ادراک دانش آموزان:
ادراک از رفتار معلم را به برداشتهای ذهنی دانشآموز از رفتار معلم اطلاق می شود(شریفی ،۱۳۶۸؛ص ۱۲)
۱-۷-۱ - تعاریف عملیاتی:
۱-۷-۱-۱ - رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی:
در پژوهش حاضر رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی مورد انتظار دانش آموزان نمرهای است که آزمودنی در معیار انتظار ([۲۷]IES) (امی دن سون ۲۰۰۱) به دست میدهد
۱-۷-۱-۲ – رفتار نامناسب معلم:
در پژوهش حاضر رفتارنامناسب معلم نمرهای است که آزمودنی در معیار انتظار (IES) (امی دن سون، ۲۰۰۱) به دست میدهد.
۱-۷-۱-۳ - ادراک دانش آموزان:
در این تحقیق ادراک دانش آموزان بر اساس نتایج پرسشنامه معیار انتظار و چهار سناریو (امی دن سون ،۲۰۰۱) تحلیل میشود
فصلدوم
پیشینه پژوهش
۲-۱ - مقدمه
در فصل دوم به ترتیب در مورد متغیرهای پژوهش یعنی ادراک دانش آموزان ، انتظارات دانش آموزان، صمیمیت کلامی وغیر کلامی، رفتار نامناسب معلمان ،نظریه ها و پژوهش هایی که ارائه شدهاند، مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور ابتدا نظریات، مطالعات و پژوهش هایی که در ارتباط با ادراک دانش آموزان ، انتظارات دانش آموزان، صمیمیت کلامی وغیر کلامی، رفتار نامناسب معلمان ارائه شده اند، مورد بررسی قرار میگیرند. سپس درمورد آن ها به تفصیل بحث میشود.
۲-۲ - ادراک دانش آموزان[۲۸]
آموزش وپرورش از اساسیترین ارکان توسعهی[۲۹] هر کشور است و برنامهریزی در مسائل مربوط بهنظام آموزشی، بدون تـوجه بـه نگرش و دیدگاه فراگیران نسبت به درس و مدرسه چندان مفیدومؤثرنخواهدبود. آموزشوپرورش شامل کتاب، معلم، دانشآموزان و…است هر یک از این اجزا در درون سیستم و نظام آموزشی جایگاه و نقش خاصی دارند و سیستم را دررسیدن به هدفهای اصلی یاری میرسانند. یکی از اجـزای مـهم واصلی این سیستم، نگرشها، ادراک و علایق دانشآموز است، که نقش قابلتوجهی در تعلیم همهی آموزندگان دارد. برنامهریزان درسی باید توجه مخصوص به نیازهای ویژهی یادگیرندگان و تغییر این نیازها که موجب پرورش و پیشرفت آنهاست، مبذول دارند(ماهی دشتی و محمد ،۱۳۸۴).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-08] [ 09:05:00 ب.ظ ]
|