جدول (۲-۲): مولفه های کالبدی-بصری و ادراکی- اجتماعی
منبع: بنکدار و قرایی،۱۳۹۰
۲-۲-۳-۲- معیارها
«چوکور » بر اساس تحقیقاتی که به صورت تجربی انجام شده است به این نتیجه می‌رسد که معیارهای ترجیحات کیفیت منظر شهری بر اساس ۴حوزه زیر قابل تقسیم بندی هستند:
(چوکور، ۲۶۳-۲۸۰، ۱۹۹۰)

 

 

  • ساختاری/فیزیکی/ظاهر بصری[۸]

 

 

۲٫کنترل سازمانی [۹]

 

 

  • توقعات اجتماعی/فرهنگی[۱۰]

 

 

۴٫کیفیت سمبلیک ، مانند مکان های نمادین فرهنگی[۱۱]
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا که معیارهای کلی در رابطه با سنجش کیفیت منظر شهری را مطرح می‌کند معیارهای بررسی منظر شهری می‌تواند از جنبه های مقیاس های شهری نیز مورد بررسی قرار گیرد. از جمله مواردی که بر اساس مقیاس های مختلف شهری به بررسی کیفیت منظر شهری می‌پردازد میتوان به معیارهای «گائو»و «آسامی» در مقیاس محله و خیابان اشاره کرد. همچنین آنها معیارهای ارزیابی را در دو بخش محله وخیابان به صورت زیر ارائه می‌کنند:
جدول (۲-۳): معیارهای ارزیابی در مقیاس محله و خیابان بر اساس معیارهای کالبدی

 

 

مقیاس محله

 

مقیاس خیابان

 

 

 

سبزینگی دیوارها و درختان
سبزینگی فضاهای پیاده باز
فضاهای پیاده مطلوب
فضای بیرونی دوستانه
مبلمان خیابان و جزییات

 

پیوستگی دیوارهای خارجی
انطباق رنگها و مصالح
سازگاری شبکه ساختمانها
زیبایی خط آسمان
گشادگی مقیاس ساختمانها
پیوستگی سبزینگی

 

 

 

ماخذ: Gao&Asami به نقل از کریمی مشاور
۲-۲-۴-پیشینه پژوهش :
در این بخش به بررسی تحقیقات و تجربیات صورت گرفته در زمینه پژوهش حاضر پرداخته می‌شود. هدف از اینکار برقراری ارتباط منطقی میان اطلاعات پژوهش‌ های قبلی با مساله پژوهش دستیابی به چارچوب نظری و یا تجربی برای مساله و آشنایی با روش‌های پژوهشی مورد استفاده در پژوهش‌های گذشته است. (خاکی،۱۳۸۶:۲۷).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۲-۴-۱- پژوهش های انجام شده در جهان:
مطالعات وپژوهش‌های انجام شده در حوزه مدیریت بصری و منظر شهر به دو بخش عمده تقسیم می‌شود ، مطالعات در حوزه مبانی نظری وارایه اصول برای تحقق مدیریت بصری و مطالعات عملی و کاربردی که عمدتا در راستای هدایت طراحی شهرها با در نظر گرفتن اصول و مبانی مدیریت بصری برای تحقق کیفیت بصری است.
به زیر‌ساخت های مهم منظرشهری در ادبیات جهانی بسیاراشاره شده است، به طور مثال تحقیقی که توسط کاپلان و همکارانش به انجام رسانده‌اند طی مطالعاتی در ۲۳ کشور مختلف دنیا ، که به طور مساوی نیمی از مطالعات در آمریکای شمالی(کانادا و ایالات متحده )و مابقی در اروپا (انگلیس، آلمان، سوئد، بلژیک ، فنلاند، هلند، مصر، ایتالیا،نروژ، اسپانیا، سوییس)، در آسیا (چین، ژاپن، سنگاپور، تایوان، ترکیه، عربستان صعودی، اردن و استرلیا) و برزیل از آمریکای جنوبی، صورت گرفته، نیازهای انسانی در ارتباط با منظر شهر را به دو گروه اصلی و هرگروه اصلی را به سه زیر مجموعه تقسیم کردند:
دسته اول نیازهای وابسته به طبیعت[۱۲] و دسته دوم نیازهای وابسته به روابط و تعاملات انسانی [۱۳] هستند:
در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که در دسته اول به ترتیب:
۱- تماس با طبیعت[۱۴] و حضور شاخص های طبیعی باکیفیت که در تماس مستقیم با سلامت جسمانی و روانی شهروندان است،۲- مسایل زیباشناختی [۱۵] که شامل علوم مربوطه و مواردی از قبیل میزان پاکیزگی وصداهای دلپذیر میباشد، ودر نهایت ۳- تفریح و سرگرمی [۱۶] مانند امکان پیاده روی ،دوچرخه سواری و ورزش و بازی است ،از موارد حائز اهمیت در دسته ی اول هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...