پوشیدن آنها باعث احساس گرما شده و معمولا راحت نیست. اگر ماسک بطور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند، مثلا برای افرادی که محاسن بلندی دارند و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تأثیر چندانی ندارد. این ماسک­ها آلاینده­های گازی هوا مانند منوکسید کربن را نمی­گیرد. تنفس با بهره گرفتن از ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماری قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت نمایند. استفاده از این ماسک­ها برای افراد سالمی که به ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند، قابل توصیه است( زارعی، ۱۳۹۱).
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ۱۹: نمونه ای از ماسک های P1 و P2

 
۱۱-۱-۶-۲- بررسی اثرات و پیامدهای پدیده گرد و غبار در کشاورزی و صنعت
- کاهش تولیدات و عملکرد در کلیه محصولات زراعی و باغی و صنایع تبدیلی؛
- کاهش تولید و عملکرد محصولات دامی و شیلات و صنایع غذایی وابسته؛
- کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و دامی؛
- محدودیت­های حاصل از گرد و غبار در کاشت و برداشت محصولات کشاورزی( زراعی و باغی)؛
- رابطه گرد و غبار با تغییر در مصارف نهاده­های کشاورزی( با نگرش ویژه به آب)؛
- اثرات منفی غبار بر صنایع کلیدی: نفت، پتروشیمی، تولید نیرو، حمل و نقل و …؛
- تأثیر گرد و غبار بر افزایش مصارف آب و انرژی (برق و سوخت­های فسیلی) در بخش­های مختلف مصرف (صنایع، کشاورزی، جوامع شهری و روستایی، …)؛
- مشکلات و محدودیت­های حاصل از گرد و غبار برای تأسیسات و خطوط تأمین و انتقال برق؛
- ساز وکارهای تعیین خسارات ناشی از گرد و غبار در بخش­های مختلف کشاورزی و صنعت.
۱۲-۱-۶-۲- بررسی اثرات و پیامدهای زیست محیطی گرد و غبار
- منابع طبیعی (منابع آب، جنگل­ها و مراتع، …)؛
- حیات وحش؛
- بیابان­زایی؛
- تغییر اکوسیستم.
۱۳-۱-۶-۲- بررسی اثرات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گرد و غبار
- تشدید روند مهاجرت از مناطق در معرض گرد و غبار بویژه در اقشار متخصص و نخبگان؛
- بیکاری و یا کاهش درآمد در مشاغل مختلف شهری و روستایی؛
- خسارت و یا کاهش درآمد در بخش کشاورزی؛
- صنعت توریسم و گردشگری؛
- امنیت پرواز (حمل و نقل هوایی)؛
- آثار اقتصادی و اجتماعی ناشی از شرایط و محدودیت­های حاصل از گرد و غبار­(کاهش کارایی فردی و اجتماعی؛ تعطیلی مراکز آموزشی و تفریحی، لغو و یا محدودیت امکانات سفرهای هوایی و …)، (سازمان حفاظت محیط زیست کشور،۱۳۹۳).
۷-۲- بخش هفتم
۱-۷-۲- تئوری های استفاده شده
۱-۱-۷-۲- تئوری رفتار برنامه ریزی شده
۲-۱-۷-۲- تئوری اعتقاد بهداشتی
۲-۷-۲-ارتباط برای سلامت[۶۹]
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در امریکا (CDC) ارتباط برای سلامت را چنین تعریف کرده است: “مطالعه و استفاده از راهبردهای ارتباطی برای اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر تصمیمات فردی و اجتماعی”
در برنامه مردم سالم۲۰۱۰ (Healthy People 2010) ارتباط برای سلامت را “هنر و فن اطلاع رسانی، تاثیرگذاری، و انگیزه بخشی مخاطبان فردی، سازمانی و عمومی درباره موضوعات مهم سلامت"، دانسته اند. این تعریف نیز برای ارتباط برای سلامت ارائه شده است “. رویکردی چند وجهی و چند رشته ای، برای دستیابی به مخاطبان و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با آنهاست تا با تاثیرگذاری، تشویق، و حمایت از افراد، اجتماع ها، کارکنان نظام ارائه خدمات سلامت، گروه های اختصاصی، تصمیم گیرندگان، و عموم مردم، رفتار یا سیاستی که پیامدهای سلامت را ارتقا ببخشد، ترویج شود.
۱-۲-۷-۲-واژه های کلیدی در ارتباط برای سلامت
در تعاریف ارائه شده از ارتباط برای سلامت، این واژه های کلیدی مورد تاکید قرار گرفته است. این واژه ها به نحوی کارکرد ارتباط برای سلامت را مشخص می کنند:

 

    1. اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر تصمیمات فردی یا اجتماعی مرتبط با موضوعات سلامت؛

 

    1. مبادله دوطرفه اطلاعات؛

 

    1. افزایش دانش و درک مخاطبان از مشکلات سلامت؛

 

    1. انگیزه بخشی به افراد، گروه ها و اجتماع ها برای اقدام در جهت سلامت؛

 

    1. توانمندسازی جامعه؛

 

    1. تغییر رفتار مورد نظر(معاونت بهداشت و درمان جنوب، ۱۳۹۳ ).

 

۳-۷-۲- تئوری عمل منطقی[۷۰]
۱-۳-۷-۲-زمینه تاریخی و نظری تئوری
در سال ۱۹۶۴ رامی[۷۱] اظهار داشته که « ما در جستجوی چیزهایی هستیم که طلب می­کنیم و احتمالاً برای ما و دیگران لذت بخش هستند و فعالیت­هـای مـا در جهتـی است که رسیدن و به دست آوردن آنها را ممکن می­سازد». فرضیه اصلی در تئوری انتظار ارزش «اصل نیل به حداکثر» است. به طور رسـمی پاسکال در سال ۱۹۶۹ اعلام کرد، ارزش مورد انتظار برای یک عمـل خـاص جمـع جبری پیامدهای بالقوه یا نتایج آنها و ارزش­های هـر پیامـد و ترتیـب و تـوالی آنهـا می­باشد. تئوری­های انتظار ارزش به دنبـال توصـیف اینکـه: چگونـه مـردم تصـمیم می­گیرند؟ نمی­باشـند، بلکـه ایـن تئـوری روشـی بـرای تعریـف عملـی و ارزیـابی سیستماتیک اجزای تصمیم ­گیری برای انجام رفتار خاص ارائه می­دهد. این تئوری­هـا تاریخچــه­ای طــولانی در روانشناســی داشــته و در مقالــه­هــای پژوهشــی در زمینــه­ یادگیری، شکل­ گیری نگرش­ها و تصمیم ­گیری، رهبـری، انگیـزه شخصـیت، قـدرت اجتماعی به دفعات به کار گرفته شده است.
۲-۳-۷-۲- مبتکرین و ارائه دهندگان مدل عمل منطقی
تئوری عمل منطقی در سال ۱۹۶۷ معرفی شد و در طی اوایـل دهـه ۱۹۷۰ مـورد تجدید نظر قرار گرفت. و به وسیله آجزن و فیشبین[۷۲] سال توسعه یافـت ایـن تئـوری از ۱۹۸۰ در مطالعه رفتار انسان و توسعه مداخلات متناسـب مـورد اسـتفاده قـرار گرفت. در سال ۱۹۸۸، به دلیل نتایجی که آجزن و فیشبین در طـی تحقیقاتشـان در استفاده از مدل عمل منطقی تشخیص داده بودند تئوری رفتار برنامه­ریـزی شـده، بـه مدل موجود «عمل منطقی» اضافه شد(سالاروند، ۱۳۹۳).
۳-۳-۷-۲-مواردی که منجر به توسعه مدل شد
توسعه تئوری عمل منطقی و رفتار برنامه­ ریزی شده، ابتـدا در زمینـه روانشناسـی اجتماعی شروع شد. از سال­های ۱۸۶۲ روانشناسان شروع بـه توسـعه تئـوری­هـایی کردند که چگونگی تأثیر نگرش بر رفتار را نشان دهند. روانشناسان اجتماعی مطالعـه بر روی نگرش­ها و رفتارها را بین سال­های ۱۹۱۸ تا ۱۹۶۲ ادامـه دادنـد و مشـاهده کردند که تئوری­های جدیدی مطرح می­گردد. از زمانی که روانشناسان توجه به واژه « نگرش» را شروع کردند، تأکید آنها باعث رشد این تئـوری در قـرن نـوزدهم شـد. تئوری آنها بیان می­کرد که «نگرش­ها می­توانند اعمال انسان را شرح دهند». توماس[۷۳] و زنانیکی[۷۴] اولین روانشناسانی بودند که به نگرش به عنوان فرآیندهای روانی فـرد کـه تعیین کننده پاسخ­های واقعی و بالقوه فرد است توجه کردند و ایـن زمـانی بـود کـه دانشمندان اجتماعی شروع به توجه به نگرش به عنوان یک پـیش­بینـی کننـده رفتـار کردند. این عقاید تا اوایل دهه ۱۹۶۰، یعنی زمانی که بسیاری از دانشمندان اجتماعی شروع به مرور نگرش­ها و پیش ­بینی کننده­ های رفتار کردنـد، تقریبـاً دسـت نخـورده باقی ماند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...