۲-۷-۱۱ ساجده کارخانه و شهریار محمدی (۱۳۹۱)- ایران
در این مطالعه به عنوان ارائه یک مدل پیشنهادی برای پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه مشتریان و مقایسه آن با مدل­های جهانی به بررسی برخی مدل­ها پرداخته و متغیر مهم تبلیغات را به آنها افزوده و به تبیین آن پرداخته است و به مقایسه آن با سایر مدل­های جهانی پرداخته است که مدل آن در شکل ۲-۱۸ نشان داده شده است. در نهایت نتیجه می­گیرند که تبلیغات نقش موثری دارد و باید در کنار سایر عوامل در نظر گرفته شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
نمودار شماره ۲-۲۲ مدل ارائه شده توسط محمدی و کارخانه
۲-۸ جمع بندی
نگاهی به مطالعات انجام گرفته در سایر کشورها که به طور نمونه در مقالات قسمت قبل، نشان می­دهدکه همه این تحقیقات به این اذعان داشته­اندکه همه با وجود اینکه مدل پذیرش تکنولوژی و دو متغیر احساس سهولت کاربری و احساس کاربردی بودن می­توانند تا حدود زیادی رفتار مصرف ­کننده برای تصمیم و پذیرش یک تکنولوژی جدید در حوزه سیستم­های اطلاعاتی را تبیین کنند، اما این دو متغیر به تنهایی قادر نیستند تمام عوامل اثرگذار بر رفتار مصرف کننده را تبیین کنند. بالاخص در حوزه بانکداری الکترونیکی که بحث منابع مالی و انتقال مالکیت و مدیریت وجوه در آن نقش تعیین کننده ­ای برای ملاحظات مشتری و تصمیم گیری وی بازی می­ کند. اکثر تحقیقات بعدی انجام گرفته در حوزه بانکداری الکترونیکی که بحث منابع مالی و انتقال مالکیت و مدیریت وجوه در آن نقش تعیین کننده ­ای برای ملاحظات مشتری و تصمیم ­گیری وی بازی می­ کند. اکثر تحقیقات بعدی انجام گرفته در حوزه بانکداری الکترونیکی تقریباٌ با مبنا قرار دادن مدل پذیرش تکنولوژی، یک یا چند مؤلفه دیگر را نیز برای تبیین هرچه بهتر موضوع به مدل خود افزوده­اند که در قسمت قبل به چند مورد اشاره شد.
در حوزه مقالات و پایان نامه­ های داخلی نیز اکثر مطالعات انجام گرفته در زمینه بانکداری الکترونیکی عمدتاً به بررسی موانع استقرار و یا پیش نیازها پیاده سازی و عرضه خدمات بانکداری الکترونیکی پرداخته است. در چند مورد­اند و هم به نوعی در ارتباط با موضوع پذیرش و به کارگیری از بانکداری بوده، از مدل پذیرش تکنولوژی که پذیرفته شده­ترین مدل از سوی بیشتر محققان این حوزه در کشورهای مختلف است، به طور مستقل مورد استفاده قرار نگرفته است.
با عنایت به خلأهای اشاره شده بالا یعنی توجه اندک به مطالعه پذیرش بانکداری الکترونیکی و لزوم استفاده از یک مدل پذیرفته شده از سوی مجامع علمی و اکثر محققان این حوزه برای تبیین رفتار مشتریان بانکی در ایران، تصمیم گرفته شد در این مدل پذیرش تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد و از طرفی پیکاراتین و همکاران با افزودن چهار متغیر جدید به مدل اولیه دیویس، مدلی را برای تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی ارائه نموده ­اند؛ که در این تحقیق سعی شده است با بهبود و بومی این مدل، تمایل رفتاری مشتریان نسبت به استفاده و پذیرش بانکداری اینترنتی در بانک تجارت را مورد بررسی قرار دهد.
مدل تحقیق حاضر برگرفته از تحقیقات دیویس[۱۹۳] (۱۹۹۶) و پیکارایتن(۲۰۰۴) و محمدی وکارخانه (۱۳۹۱) می باشد به طوری که تاثیر متغیرهای هزینه استفاده از اینترنت و صرفه جویی در زمان و کاربرد آسان از تحقیق دیویس و متغیرهای امنیت اطلاعات خصوصی و وجود زیرساخت­های مناسب و آگاهی نسبت به بانکداری اینترنتی از تحقیق پیکارایتن و متغیر تبلیغات از تحقیق محمدی وکارخانه گرفته شده است.
با توجه به مطالب و دلایل فوق، در این تحقیق مدل مفهومی طبق نمودار ۲-۲۳ طراحی و مورد استفاده قرار گرفته و فرضیه ­های تحقیق بر این اساس مطرح گردیده است. همانگونه که توضیح داده شد و در مدل تحقیق مشاهده می­ شود متغیرهای مستقل شامل استفاده آسان، هزینه استفاده از اینترنت، تبلیغات، امنیت اطلاعات خصوصی، وجود زیرساخت­های مناسب، آگاهی نسبت به بانکداری اینترنتی و صرفه جویی در زمان می­باشد که بر متغیر وابسته یعنی پذیرش بانکداری اینترنتی تاثیر گذار هستند.
نمودار۲-۲۳ مدل مفهومی تحقیق
۲-۸-۱ واژگان کلیدی تحقیق
۱-بانکداری اینترنتی: استفاده بانک‌ها از اینترنت برای ارائه خدمات بانکی به مشتریان و استفاده مشتریان از اینترنت برای ساماندهی، کنترل و انجام تراکنش بر روی حساب ­های بانکی خود تعریف می‌کند (مولر[۱۹۴] ۲۰۰۸).
۲- بانکداری الکترونیکی: شیوه‌ای از بانکداری است که در آن مشتری بدون حضور فیزیکی در بانک و با بهره گرفتن از واسطه‌های ایمن بتواند از خدمات بانکی برخوردار شود، به عبارتی استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه‌ها و مخابرات جهت انتقال منابع (پول) در سیستم بانکداری. این نوع از بانکداری این امکان را به مشتری می‌دهد که سطح گسترده‌ای از نقل و انتقال وجوه و اطلاعات را به شیوه‌ای الکترونیکی و از طریق وب‌سایت بانک عامل انجام دهد(مولر۲۰۰۸).
۳-کاربرد آسان: به میزان اطمینان شخص از سهولت یادگیری و استفاده از سیستمی خاص مربوط می شود. بدین معنی که شخص با تحصیلات معمول به راحتی بتواند از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده کند. (پیکارایتن[۱۹۵]۲۰۰۴).
۴- امنیت اطلاعات خصوصی: مطمئن، امن و محرمانه بودن ساختارها، چند بعدی هستند که دراین مدل تنها بر جنبه­هایی که مشتریان بیشترین نگرانی را در این زمینه دارند تمرکز شده است(پیکارایتن ۲۰۰۴).
۵- آشنایی با بانکداری الکترونیکی: عبارت است از میزان اطلاعاتی که یک فرد درباره مزایا، امکانات و خدمات بانکداری الکترونیکی دارد.
۶- وجود سخت­افزارهای مناسب: به در دسترس بودن سخت­افزارها و نرم­افزارهای مناسب دلالت دارد و توجه به این امر که بدون یک ارتباط اینترنتی مناسب استفاده از خدمات بانکداری الکترنیکی ممکن نیست (پیکاراینن، ۲۰۰۴)
۳-۱مقدمه
این فصل به بررسی تفصیلی روش تحقیق اختصاص دارد. دستیابی به شناخت علمی میسر نخواهد شد مگر اینکه با روش شناسی صحیح انجام گیرد. برای درک روش تحقیق ابتدا باید تصویر اجمالی از دو واژه “روش” و “تحقیق” فراهم آید. روش، مجموعه شیوه ­ها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش به کار برده می­ شود. از این دیدگاه روش، دارای ویژگی­های خاصی چون “انتظام"، “عقلایی بودن"، “برخورداری از روح علمی” و “واقعیت گرایی” است (ساروخانی، ۱۳۸۲، ص۲۶).
لذا روش، نه تنها کم اهمیت تر از محتوای تحقیق نیست، بلکه در آن تأثیر مستقیم می­ گذارد. اما تحقیق عبارت است از تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مساله ای خاص که یک راه حل نیاز دارد. تحقیق، شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخ هایی برای مساله مورد بررسی ما در محیط کاری بدست آید (اعرابی و فیاضی، ۱۳۸۸). حال با توجه به تعریف روش و تحقیق، می توان تعریفی صحیح از روش تحقیق ارائه نمود. روش شناسی علمی، نظامی از قواعد و روش هایی است که پژوهش بر آن بنا نهاده شده است و ادعاها در مورد مساله پژوهش مورد ارزیابی قرار می گیرد. روش علمی تحقیق، به همه مراحلی اشاره دارد که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین (که همان حقیقت می باشد) مورد استفاده قرار می گیرد.
در واقع هدف از روش علمی، کشف حقیقت است. روش تحقیق علمی به طور کلی شامل ۵ مرحله پیوسته است: ۱- انتخاب، تحلیل و تبیین مساله. ۲- گزینش، طراحی و تشریح روش های کار. ۳- گردآوری اطلاعات و داده ها. ۴- طبقه بندی و تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها. ۵- تدوین گزارش تحقیق (حافظ نیا، ۱۳۸۹: ۵۴). در ادامه این فصل ابتدا به توضیح روش شناسی تحقیق پرداخته خواهد شد و روش جمع آوری داده ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت، سپس جامعه آماری تحقیق، نحوه برآورد حجم نمونه و نحوه نمونه گیری تشریح خواهد شد. و در ادامه روایی پرسشنامه و روش های آماری آزمون فرضیه ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
۳-۲روش شناسی تحقیق
پژوهش، به فرآیندی اشاره دارد که برای گردآوری و تحلیل داده ها استفاده می شود تا فهم ما نسبت به موضوع مورد مطالعه افزایش یابد. به طور کلی پژوهش از سه گام اصلی تشکیل شده است: ۱- طرح یک پرسش ۲- گردآوری داده ها برای پاسخ به آن پرسش ۳- ارائه پاسخی به آن پرسش. بنابراین پژوهش را می توان این چنین تعریف کرد: فعالتی نظامند و سازمان یافته برای بررسی مساله ای خاص که مستلزم راه حلی است. پس پژوهش، اشاره به مجموع گام هایی دارد که هدفش یافتن پاسخ هایی برای مسائل موجود در محیط کاری است. شیوه های پژوهش اشاره به روش ها یا راهکارهایی دارد که به کمک آنها مطالعات پژوهشی انجام می شود (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۷: ۲۸). به طور کلی، شیوه های پژوهش در علوم مدیریت و نیز علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده ­ها تقسیم کرد.
۳-۳دسته بندی پژوهش ها بر اساس هدف
تحقیق را به دو منظور مختلف انجام می دهند: نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعه دانش بشری در زمینه خاصی که مورد علاقه محقق است. پژوهش ها را می توان بر اساس هدف به دو دسته بنیادی و کاربردی تقسیم نمود.
۳-۳-۱تحقیقات بنیادی
تحقیقات بنیادی جهت معتبر ساختن نظریه موجود یا درک بیشتر از یک مفهوم یا پدیده است. تحقیقات بنیادی سعی در توسعه مرزهای دانش دارند. برای مثال، تحقیقات بازاریابی بنیادی ممکن است یک فرضیه را در مورد تصمیم گیری با سطح درگیری بالا یا پردازش اطلاعات مشتری مورد آزمون قرار دهد. بیشتر تحقیقات بنیادی در دانشگاه ها انجام می شود (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۷۹، ص۲۰).
۳-۳-۲تحقیقات کاربردی
در اغلب موارد، تحقیقات بازاریابی برای درک بهتر بازار، یافتن علت شکست یک استراتژی و کاهش عدم تصمیم گیری مدیریت انجام می شود. کلیه تحقیقاتی که در این زمینه انجام می گیرد، تحقیقات کاربردی نامیده می شوند. بیشتر تحقیقاتی که از طریق کسب و کارها انجام می گیرد کاربردی هستند. در واقع هدف از تحقیق کاربردی، یافتن راه حل برای مشکلی خاص می باشد (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹: ۲۰).
۳-۴دسته بندی پژوهش ها بر اساس چگونگی گردآوری داده ها
تحقیقات علمی را براساس چگونگی بدست آوردن دادهای مورد نیاز می توان به دسته های زیر تقسیم نمود:
۳-۴-۱ تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی)
تحقیق توصیفی با هدف توصیف خصوصیات یا کارکردهای بازار انجام می گیرد. تحقیقات توصیفی با فرضیات روشن و سوالات تحقیقی، ساختارمند می شوند. اگر هدف تحقیق به صورت شناسایی روابط معنادار یا اثبات وجود اختلاف بین پدیده های بازار تعریف شده باشد، تحقیق توصیفی مناسب است (دهدشتی شاهرخ و بحرینی زاده، ۱۳۸۹، ص۶۵).
۳-۴-۲ تحقیقات آزمایشی
علمی ترین روش تحقیقات، تحقیقات آزمایشی هستند. در تحقیقات آزمایشی، متغیر مستقل توسط پژوهشگر مورد دستکاری قرار می­گیرد تا اثر آن بر متغیر وابسته مشخص شود (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۷: ۲۱۰). بنابر مطالب فوق، تحقیق حاضر که هدف آن تعیین روابط تجربی است از نظر هدف کاربردی است.
۳-۵ متغیرهای پژوهش
به طور کلی، متغیرهای موجود در تحقیق حاضر در دو دسته متغیرهای زیر جای می گیرند:
متغیر مستقل
متغیر وابسته
۳-۵-۱متغیر مستقل
متغیر مستقل متغیری است که در پژوهش­های تجربی به وسیله پژوهشگر دستکاری می شود تا تاثیر (یا رابطه) آن بر روی پدیده دیگری بررسی شود. پژوهش حاضر دارای هفت متغییر مستقل می­باشد که عبارتند از:
استفاده آسان
هزینه استفاده از اینرنت
تبلیغات
امنیت اطلاعات خصوصی
وجود زیرساخت­های مناسب
آگاهی نسبت به بانکداری اینترنتی
صرفه جویی در زمان.
۳-۵-۲متغیر وابسته
متغیر وابسته، متغیری است که تأثیر (یا رابطه) متغیر مستقل بر آن مورد بررسی قرار می­گیرد. به عبارت دیگر، پژوهشگر با دستکاری متغیر مستقل درصدد آن است که تغییرات حاصل را بر متغیر وابسته مطالعه نماید. متغییر وابسته پژوهش حاضر عبارت است از:
پذیرش بانکداری اینترنتی
۳-۶جامعه آماری و نمونه گیری
نمونه گیری، فرایند انتخاب تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است. به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات و ویژگی­های آزمودنی گروه نمونه، می­توان این خصوصیات یا ویژگی­ها را به اعضای جامعه آماری تعمیم داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...